ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ




ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ

1.1 ΤΙΤΛΟΣ
Γεωγραφικές συντεταγµένες ενός τόπου.

1.2 ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Γεωγραφία.

1.3 ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Το σενάριο απευθύνεται σε µαθητές της Στ΄ τάξης του ∆ηµοτικού Σχολείου.

1.4 ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ Α.Π.Σ.
Η δραστηριότητα είναι συµβατή µε το Α.Π.Σ. (Σχολικό εγχειρίδιο Γεωγραφίας ΣΤ΄ τάξης κεφάλαιο 3ο: «Οι γεωγραφικές συντεταγµένες της Γης»).

1.5 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟ∆ΟΜΗ
Ύπαρξη βιντεοπροβολέα στην τάξη και ο υπολογιστής της τάξης να έχει σύνδεση στο διαδίκτυο. Τα µέσα που θα χρησιµοποιηθούν είναι φυλλοµετρητής ιστοσελίδων, παγκόσµιος χάρτης, υδρόγειος σφαίρα.

1.6 ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Α. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
- να αντιλαμβάνονται την έννοια του γεωγραφικού μήκους,
- να αντιλαμβάνονται την έννοια του γεωγραφικού πλάτους
- να ανακαλύψουν τη χρησιµότητα των γεωγραφικών συντεταγµένων,
- να προσδιορίσουν τις γεωγραφικές συντεταγµένες ενός τόπου,
- να βρίσκουν τη θέση ενός τόπου στο χάρτη µε βάση τις συντεταγµένες του.

Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
- να προσεγγίσουν τις ΤΠΕ ως εργαλεία και πηγές µάθησης,
- να εξοικειωθούν με τις ΤΠΕ.

Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ∆ΙΑ∆ΙΚΑΣΙΑ
- να γίνουν ικανοί να εφαρµόζουν µε τη χρήση των ΤΠΕ αποκτηµένες γνώσεις για την επίτευξη των γνωστικών στόχων που αναφέρθηκαν.

1.7 ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ∆ΙΑΡΚΕΙΑ
 Θα χρειαστεί 1 διδακτική ώρα.

1.8 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
- να εντοπίζουν τον Ισηµερινό και τον Μεσημβρινό.
- να βρίσκουν τους παράλληλους κύκλους και τους µεσηµβρινούς,
- να ορίζουν τα ηµισφαίρια
- να εντοπίζουν τους δύο πόλους της γης,
- γνωρίζουν για το σχήµα της Γης και να προσανατολίζονται στο χάρτη.


2. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δείχνουμε στα παιδιά την υδρόγειο σφαίρα και τον παγκόσμιο χάρτη, αυτά εντοπίζουν παράλληλους και μεσημβρινούς και εισάγουμε τον όρο «δίκτυο συντεταγμένων». Ρωτάμε γιατί η Γη χωρίζεται σε τόσο μεγάλο πλήθος παράλληλων και κάθετων νοητών γραμμών και μετά από συζήτηση και προβληματισμό καταλήγουμε στη χρησιμότητα που έχουν στο να βρίσκουμε τη θέση ενός τόπου πάνω στη Γη, στην επικοινωνία και τον προσανατολισμό των πλοίων και των αεροσκαφών.
Στη συνέχεια βλέπουν στον παγκόσμιο χάρτη ότι ανατολικά του Μεσημβρινού του Γκρίνουιτς υπάρχουν 180 μεσημβρινοί και άλλοι 180 δυτικά του. Έπειτα βλέπουμε ότι βόρεια του Ισημερινού υπάρχουν 90 παράλληλοι και νότια άλλοι 90. Συμφωνούμε με τα παιδιά την απόσταση από τον Γκρίνουιτς να την ονομάζουμε «γεωγραφικό μήκος» και την απόσταση από τον Ισημερινό «γεωγραφικό πλάτος». Τονίζουμε σε αυτό το σημείο ότι τις νοητές αυτές γραμμές τις μετράμε σε «μοίρες».
Για να εμπεδώσουμε την παραπάνω νέα γνώση ανοίγουμε τον Η/Υ και με τον βιντεοπροβολέα προβάλουμε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://users.sch.gr/sitsil/images/stories/myvideos/Geo/long-Lat.swf . Κάθε ομάδα από τις 6, στις οποίες είναι χωρισμένοι οι μαθητές της τάξης, στέλνουν διαδοχικά έναν μαθητή να προσδιορίσει τις γεωγραφικές συντεταγµένες των τόπων που είναι με τις μαύρες βούλες στο χάρτη.
Μόλις εξοικειωθούν με την παραπάνω διαδικασία, προβάλλεται η ηλεκτρονική διεύθυνση http://users.sch.gr/sitsil/images/stories/myvideos/Geo/testLongLat.swf , η οποία είναι μια διαδραστική εξάσκηση των παιδιών να βρίσκουν τη θέση ενός τόπου στο χάρτη µε βάση τις συντεταγμένες του και με τον ίδιο τρόπο τα παιδιά ασχολούνται με αυτό.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


Για την αξιολόγηση χρησιμοποιούνται οι παραπάνω διαδραστικές ασκήσεις και οι εργασίες 3 και 4 στη σελ. 7 στο τετράδιο εργασιών του σχολικού εγχειριδίου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου