ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 2023-24

 


ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 80ου Δ.Σ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023 – 2024.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ

1. Ταυτότητα του σχολείου – στοιχεία.

2. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο κι αποχώρηση από αυτό.

3. Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος.

4. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού.

5. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες.

6. Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων.

7. Ποιότητα του σχολικού χώρου.

ΑΝΑΛΥΣΗ – ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ

1. Ταυτότητα του σχολείου – στοιχεία.

Το 80ο 6/θέσιο Δ.Σ. Θεσ/νίκης βρίσκεται επί της οδού Βαλτετσίου 17, στην Κάτω Τούμπα.

Διοικητικά υπάγεται στη ΔΙ.Π.Ε. ΑΝΑΤ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ.

Τ.Κ. : 54453,

ΤΗΛ: 2310949590,

e-mail: mail@80dim-thess.thess.sch.gr,

ιστοσελίδα : http://80dimthess.blogspot.com/

Διευθυντής είναι ο κ. Πλέσιας Γεώργιος & Υποδιευθυντής είναι ο κ. Σιατούφης Ιωάννης.  Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων είναι η κ. Τσουλφά Αλεξάνδρα.

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.


Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια θα εγκριθεί από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας και από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας, με την έναρξη του σχολικού έτους, κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός επικαιροποιείται κάθε χρόνο, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

 

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο το Σχολείο μας οικοδομεί τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου, καθώς και από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

 

2. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο κι αποχώρηση από αυτό.

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις,  ανακοινώνονται σε γονείς και μαθητές με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σχολείου. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως επίσης και για αλλαγές που σχετίζονται με συμμετοχή εκπαιδευτικών σε απεργιακές κινητοποιήσεις.

Για το σχολικό έτος 2023-24 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Ζώνη είναι 07:00 έως 07:15, όπου τους μαθητές/τριες υποδέχεται ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός.

08.00- 08:15 Προσέλευση μαθητών κα παραμονή στον αύλειο χώρο για τη διενέργεια της πρωινής προσευχής,  εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν. 

08:15 Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου.

13:15 (εξάωρο) Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών. Η αποχώρηση γίνεται επίσης κλιμακωτά. Οι ώρες και οι είσοδοι προσέλευσης και αποχώρησης  μπορούν να αλλάξουν σε περίπτωση που η εξέλιξη της πανδημίας covid 19 το επιβάλει.

13:20 Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν).

15:50  Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος. Οι γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 14:55 ή στις 15:50 και υποχρεούνται να παραλαμβάνουν το μαθητή σύμφωνα με την δήλωσή τους.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών αποτελούν τον μηχανισμό εκείνο που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών/τριών και του προσωπικού του σχολείου. Για τον λόγο αυτό εφαρμόζονται τα εξής:

Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος, η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 08:15. Σε περίπτωση που μαθητής/τρια προσέρχεται, χωρίς αιτιολογία, με καθυστέρηση νουθετούνται οι  Κηδεμόνες, ώστε να μην επαναληφθεί το γεγονός.

Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται  ο  γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί του στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο που έχει καταρτιστεί από το σχολείο και στο οποίο αναφέρει το όνομα του παιδιού, την ώρα αποχώρησής του, την αιτιολογία αποχώρησης, και αφού  υπογραφεί από τον κηδεμόνα κι από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό, ο μαθητής/τρια αποχωρεί.

Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας, που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές/τριες στην κύρια είσοδο του Σχολείου. Οι γονείς δεν εισέρχονται στον χώρο του σχολείου. Παραμένουν όσοι σκοπεύουν να ζητήσουν συνάντηση από το Διευθυντή ή έχουν ραντεβού με αυτόν ή να τον ενημερώσουν για επείγον θέμα. Δεν ανεβαίνουν στις αίθουσες για να αφήσουν την σχολική τσάντα του παιδιού τους.

Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/τριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι μαθητές/τριες, που συνοδεύονται καθημερινά, κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών/τριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/τριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

Όσοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων, ενημερώνουν καθημερινά τους εκπαιδευτικούς κατά την έξοδό τους από το σχολείο και πάντα σύμφωνα με την υπεύθυνη δήλωση που έχουν καταθέσει οι γονείς/κηδεμόνες στην αρχή της σχολικής χρονιάς.

 

 

3. Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος.

ØΟι μαθητές/τριες :

 

·      Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

·      Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.

·      Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους.

·      Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.

·      Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).

·     Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:

1.                          Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.

2.                          Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.

3.                          Απευθύνονται στον  Διευθυντή.

·     Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.

·     Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών.

·     Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν  τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

·     Επικοινωνούν, όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς τους, μέσω του τηλεφώνου του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.

·     Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

·     Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα κι αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.

·           Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι διαβαθμισμένες ενέργειες που μπορεί να γίνουν σε μαθητές που παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς, και ανάλογα με την σοβαρότητα του προβλήματος, είναι οι εξής[1] :

α. Παρατήρηση από εκπαιδευτικό

β. Νουθεσία από εκπαιδευτικό

γ. Ενημέρωση γονέων μαθητή

δ. Παραπομπή στον διευθυντή

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων για συντονισμένες ενέργειες

στ. Ενημέρωση της  Συμβούλου Εκπαίδευσης για ειδικότερες ενέργειες.

ζ. Συνεργασία με  τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους φορείς για την προστασία και την υποστήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους.

·     Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία κι επιβεβλημένη.


4. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού.

Τελευταία όλο και περισσότερο αναδεικνύεται  στη χώρα μας το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού που αποτελεί ένα κοινωνικό & πολιτισμικό - φαινόμενο. Η προσοχή μας πρέπει να  στραφεί στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και την ανάγκη διαμόρφωσης των προϋποθέσεων ανάπτυξης σεβασμού απέναντι στη διαφορετικότητα.

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης /αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού κι υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

Ο εκφοβισμός κι η βία στο σχολείο μεταξύ μαθητών αποτελεί μορφή επιθετικής συμπεριφοράς με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, όσο και τη διαδικασία της μάθησης.

Μπορεί να πάρει διάφορες μορφές όπως:

v    σωματική βία

v    αποκλεισμός από την ομάδα

v    διάδοση φημών (κοινωνικός εκφοβισμός)

v    απειλές (λεκτικός εκφοβισμός)

v    σεξουαλική παρενόχληση.

 

Συνεπώς, με αφορμή την 6η Μαρτίου (Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο), οι εκπαιδευτικοί, μαθητές & γονείς της σχολικής μας μονάδας προσπαθώντας:

α) να κατανοήσουν το φαινόμενο αυτό,

β) να ευαισθητοποιηθούν,

γ) να προλάβουν το φαινόμενο του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο μας,

δ) να αναπτύξουν ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις διαχείρισης περιστατικών εκφοβισμού και βίας στο σχολείο, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δράσεις που στοχεύουν στα ακόλουθα:

Ø  Την εξάλειψη συμπεριφορών σχολικού εκφοβισμού.

Ø  Την ανάπτυξη θετικών στάσεων και συμπεριφορών ως προς το θύμα κι αρνητικών στάσεων και συμπεριφορών ως προς τις πράξεις του θύτη.

Ø  Την βελτίωση της ποιότητας των κοινωνικών και διαπροσωπικών  σχέσεων στην τάξη.

Ø  Την ενδυνάμωση των μαθητών, ώστε να αντιμετωπίζουν φαινόμενα επιθετικότητας.

Ø  Την μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς.

Ø   Την εξάλειψη συμπεριφορών σχολικού εκφοβισμού.

 

5. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

            Σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων σχολικές εκδηλώσεις – δραστηριότητες  πραγματοποιούνται στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου. Ο στόχος των εκδηλώσεων αυτών είναι η σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, ο εμπλουτισμός των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, η απόκτηση δεξιοτήτων ζωής κι η  ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις κι οι σχολικές δραστηριότητες γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες κι ευθύνη των ίδιων των μαθητών/μαθητριών, διότι έτσι αυτοί/τές αισθάνονται υπεύθυνοι/νες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

 

6. Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων.

Η οικογένεια και το σχολείο είναι οι πρώτες κοινωνικές ομάδες στις οποίες εντάσσεται το παιδί -μαθητής. Είναι οι πρώτοι σημαντικοί θεσμοί με τους οποίους έρχονται σε επαφή και παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη και στη  διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών-μαθητών. Επιβάλλεται οι παράγοντες αυτοί να είναι σε αγαστή συνεργασία για την επίτευξη των παραπάνω στόχων. Αναλύοντας τις παραπάνω συνεργασίες και σχέσεις θεωρούμε απαραίτητο ότι για να επιτευχθεί η  επικοινωνία του σχολείου με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον θα πρέπει ο Διευθυντής του σχολείου και ο Σύλλογος Διδασκόντων να συνεργάζονται αρμονικά και δημοκρατικά τόσο μεταξύ τους όσο και με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία επιτυγχάνεται με τη συμβολή του Διευθυντή, ο οποίος:

·     βοηθά στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/τριών και είναι υπεύθυνος/η, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.

·     Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.

·     Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

·     Είναι υπεύθυνος/η, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

·     Απευθύνει στους διδάσκοντες/στις διδάσκουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.

Επίσης η συνεργασία επιτυγχάνεται με τη σημαντική συμβολή των  εκπαιδευτικών, οι οποίοι:

·     Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της εκπαίδευσης.

·     Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.

·     Συνεργάζονται με τους/τις μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

·     Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.

·     Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών/τριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

·     Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

·     Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/τριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

·     Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/τριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το Σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

·     Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

·     Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα  και τις  επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και   επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών και με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή του Σχολείου.

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

o  Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

o  Μια φορά τουλάχιστον τον μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.

o  Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση

o  Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.

Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

o  Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους τίτλους προόδου σπουδών.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στον σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

Στη σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων κι ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.

7. Ποιότητα του σχολικού χώρου

 Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για  την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον/την μαθητή/μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/μαθήτρια, που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.



[1] Σύμφωνα με το Πρωτόκολλο Αποτελεσματικής Διαχείρισης Κρίσεων – Συγκρούσεων στο Εκπαιδευτικό Περιβάλλον της σχολικής μας μονάδας.

0 $type={blogger}:

Δημοσίευση σχολίου

 

Blogger news

Blogroll

Blog Archive